Jyrki voitti sähköauton

Takaisin

Suomen suosituin sähköautomerkki on vuosia ollut Nissan Leaf. Leaf on alla myös Lumme Energian asiakaskilpailun voittajalla, Jyrki Heikkilällä. Jyrki voitti viime vuoden lopulla arvonnan ja sai käyttöönsä uuden Nissanin vuodeksi. Juttelimme Jyrkin kanssa miltä nyt tuntuu, kun ajokuukausia on takana useampi sähköauton ratissa.

- Olen kyllä yllättynyt, miten mukavaa sähköautoilu onkaan. Ajotuntuma on todella miellyttävä, varsinkin sähkömoottorin tarjoama vääntö heti ensimetreiltä ja auton hiljaisuus kaupunkiajossa ovat tehneet vaikutuksen.

Minne tie Etelä-Savossa vie, vie myös sähkölinja. Näin ollen Jyrki saa ladattua sähköauton samalla, kun latailee omia akkujaan vaikkapa laiturin nokassa. Nissan Leafin saa ladattua täyteen ihan normaalista 230 voltin pistorasiasta, vaikka siihen aikaa kuluukin.

Vakituisesti Etelä-Savossa asuville julkiset latauspisteet eivät ole yhtä lailla tärkeitä, kuin ohikulkumatkalla oleville tai kesäasukkaille. Tuore sähköautoilija kuitenkin kertoo, että on hyödyntänyt julkisia latauspisteitä vieraillessaan Mikkelissä.

- Mikkelin Toriparkkia on tullut hyödynnettyä paljon, kun auton saa kätevästi ostosten ajaksi lataukseen, Heikkilä kertoo. Kauppapaikkaa ei kuitenkaan tarvitse valita latauspisteen takia, sillä Leafin vajaan 300 kilometrin ajomatka riittää mainiosti päivittäisiin ajoihin.

Heikkilä asuu Ristiinassa, noin 20 kilometrin päässä Mikkelistä, ja omisti auton jo ennen kilpailun voittoa. Hetken hän harkitsi jo oman dieselautonsa myymistä. Auto löytyy kuitenkin vielä kotitilan pihalta.

- Mietin hetken, että luovun kokonaan dieselistä, mutta tarvitsen vetokoukkua jonkin verran omissa ajoissani, eikä sitä vielä valitettavasti saanut Nissaniin.

Usein esiin nouseva haaste pitkien välimatkojen Suomessa on latauspisteverkoston väljyys. Myös Jyrki Heikkilä harmittelee samaa asiaa.

- Mikkelissä, isojen kaupunkien läheisyydessä ja vilkkaimpien valtateiden varsilla pisteitä sähköauton lataukseen on hyvin tarjolla, mutta Ristiinassa ei löydy vielä yhtään julkista latauspistettä. Onneksi auton voi kuitenkin aina ladata kotona.

Kotilataus on lähes aina edullisin vaihtoehto sähköautoilijalle. Poikkeuksena ilmaiset latauspisteet, joita on tarjolla joissakin kauppakeskuksissa tai parkkihalleissa. Latauspisteestä ”tankkaaminen” on sekin kuitenkin erittäin edullista.

- Ladatessani ensimmäisen kerran Kuortin ABC:llä, 10 euroa tuntui isolta summalta. Toisaalta vastaava dieselin tankkaaminen olisi maksanut n. 20 euroa, tuumii Heikkilä.

Aiheeseen liittyvät kirjoitukset

Kuinka usein lakanat ja vaatteet pitää pestä? Turha pesu tuhlaa energiaa ja rasittaa luontoa

Tekstiilien turha peseminen kuluttaa paitsi kangasta myös luontoa. Kuinka sitten voisi välttää turhaa pesemistä mutta silti pitää vaatteet ja kodin...

22.08.2019 | Asiakkaana

Kalliit päästöoikeudet lisäävät sähkön ympäristöystävällisyyttä

Päästöoikeuksien hinta on noussut voimakkaasti ja maakaasu on korvannut hiilidioksidipäästöiltään runsaampia kivi- ja ruskohiiltä sähköntuotannossa....

Solarigo – aurinkosähköä yrityksille

– Vaikka aurinkosähkön käyttö on Suomessa viime vuosina vahvasti kasvanut, sen käyttömahdollisuuksista on hyödynnetty vasta promilleja, sanoo Lumme...