Miten selviämme koronastressistä?

Takaisin

Omasta jaksamisesta huolehtiminen on nyt tärkeä asia. Miten selviämme koronasta ja etätöistä kotona tulevan kaamoksen aikana ilman loppuun palamista? Urheilulääkäri Pippa Laukka antaa vinkkejä hyvinvointiin ja terveellisempään elämään.

Korona iski keväällä kovaa. Ihmiset suljettiin kuntarajojen sisälle, sosiaalisia kontakteja rajoitettiin, ja työntekijät ajettiin etätöihin koteihinsa. Lapset liittyivät seuraan kouluista ja päiväkodeista ja ostokset tehtiin verkossa. Nyt meitä koettelee jo toinen aalto. Henkinen hyvinvointi on noussut tapetille samaan tahtiin koronauutisten kanssa. Uusi tilanne on tuonut uudenlaiset olosuhteet ja uudet haasteet ihmisten elämään. 

– Korona lisää nyt stressitilaa kaikkien aistien kautta. Se näkyy, tuntuu ja vaikuttaa arjessa konkreettisesti monella tavalla. Se, miten kannamme ja kuinka paljon kestämme kuormaa, on hyvin yksilökohtainen asia. Valmiiksi äärirajoilla oleva ihminen voi kokea kaiken ylivoimaisena ja on totaalisesti lamaantunut. Toinen selviää eteenpäin helpommalla. Se riippuu ihmisen omista voimavaroista. Niissä näkyvät ihmisen elintavat pitkältä historialta. Nyt punnitaan omia tehtyjä tekoja ja valintoja. Onneksi näihin voimavaroihin voi vaikuttaa itse, toteaa Laukka.

Etätyö tuo uudenlaiset haasteet 

Monen työpäivä muuttuu erilaiseksi työpisteen muuttaessa omaan kotiin, ergonomisestikin hyvinkin erilaisiin olosuhteisiin. Etätyö etäännyttää myös työyhteisöstä. 

– Pienet tauot häviävät, ei kerry askelia eikä sosiaalisia kontakteja. Istuminen lisääntyy ja työpäivä pitenee huomaamatta. Epävarmuus on lisääntynyt työelämässä kaikilla tavoin. Jos ruokailu vielä muuttuu epäsäännölliseksi ja epäterveelliseksi eikä palautumista päivän rasituksesta tapahdu, oma jaksaminen on koetuksella, huokaa Laukka. 

– Nyt myös yritysten kannattaa satsata hyvinvointiin. Sillä on suora yhteys työpanokseen, sillä vain työssään läsnä oleva, terve ja tasapainoinen ihminen saa tulosta aikaiseksi. Hyvinvoiva ihminen jaksaa paremmin myös vaikeiden aikojen yli.

Vastuullisen työnantajan tulee huolehtia työntekijän hyvinvoinnista, myös etätyössä. Millä sitten varmistetaan se, että etätyössä työskentelevä jaksaa? Entä yrittäjät itse? Isoilla yrityksillä on tukenaan johtoryhmä ja työterveys, mutta miten PK-yrittäjät pärjäävät, kun heillä ei ole käytettävissä samanlaista verkostoa?

Pippa Laukka, kuvaaja Inka Soveri

Käytännön toimia 

Laukka puhuu lämpimästi työnantajista, jotka järjestävät vuorotyöntekijöille puuroainekset kaappiin eli mahdollisuuden terveelliseen välipalaan. Etätyössä terveellinen ja säännöllinen ruokailu jää työntekijän oman aktiivisuuden varaan, mutta siitä pitää huolehtia. Virtuaaliset kahvitunnit saavat kannustusta. 

– Tauot ovat tärkeitä, on hyvä puhua työkavereiden kanssa muustakin kuin työasioista ja nähdä toisia, vaikka edes kameran välityksellä.  Työnantaja voi järjestää hyvinvoinnin ohjausta työntekijöille myös etänä, lyhyinä asiantuntijoiden tekeminä, vaikka vain 15 minuutin mittaisina vinkkeinä. Motivointi ja kannustus on hyvästä, sillä paljon jää oman aktiivisuuden varaan. Yrittäjillä jaksaminen on kortilla, sillä asiat kaatuvat helposti päälle, kun kannustava tukiverkko puuttuu. Pitää muistaa huolehtia myös omasta jaksamisesta. 

Kolme uhkaa terveydelle: ylipaino, alkoholi ja liikkumattomuus

Terveiden elämäntapojen ja työstä palautumisen tärkeyttä ei voi painottaa liikaa. Pienet tauot, säännöllinen ateriarytmi, hyvä uni sekä liikunta edistävät hyvää oloa. Meillä suomalaisilla suurimmat terveyttä vaarantavat asiat ovat ylipaino, alkoholi ja liikkumattomuus. 

– Elimistö hyötyy jo muutaman minuutin tauoista. Runsas rasvan ja sokerin käyttö altistaa sairauksille. Epäterveellinen ruokavalio saattaa aiheuttaa kehossa kroonisen, lievän tulehdustilan, joka voi altistaa mm. muassa sydän- ja verisuonitaudeille ja diabetekselle. Tähän voi onneksi vaikuttaa terveellisemmän ruokavalion ja liikunnan avulla, kertoo Laukka. 

Jääkö meille pysyviä jälkiä korona-ajasta? 

Laukan mielestä ihmiset voivat nyt 80-lukuun verrattuna selkeästi huonommin. Syitä on koronan lisäksi muitakin. Teknologia asettaa haasteita työstä palautumiselle. Arki on hektistä, eikä päivän kuormaa ehdi käsitellä työpäivän aikana. Unen laatuun vaikuttavat ne asiat, jotka tapahtuvat virka-aikana. Toisaalta nyt on käytettävissä paljon enemmän dataa ja asioita pystytään mittaamaan konkreettisemmin.

– Korona-ajan todellisia vaikutuksia on vaikea todentaa näin lyhyen ajan perusteella. Hyvä asia on se, että moni on tarttunut tuulitakkiin ja lähtenyt ulos. On opittu arvostamaan tavallista liikuntaa ja tavallista aktiivisuutta. Kävelykin on liikuntaa, aina ei tarvita hikistä rääkkiä. On hienoa, että on palattu perusarvojen äärelle. Nyt arvostetaan ulkoilua, metsäliikuntaa, yhdessäoloa ja toisista huolehtimista.

Milloin pitää herätä muutokseen?

Tässä hälytysmerkkejä jaksamisen loppumisesta. Jos tunnistat itsesi näistä, on aika aloittaa terveellisemmät elämäntavat.

  • Tunnet itsesi jatkuvasti väsyneeksi, vaikka nukut 8 tuntia yössä. Unen laatu on huono. Omat voimavarat ylittyvät.
  • Sairastelet jatkuvasti. Aineenvaihdunta ei toimi kunnolla. Pieniä flunssia tulee ja menee jatkuvasti.
  • Mieli on alamaissa. Koet ahdistusta, stressiä, alavireisyyttä eikä mikään huvita.
  • Jos treenaat aktiivisesti, huomaat muutoksia liikuntakyvyssä. Et jaksa niin kuin aikaisemmin.

Pippa LaukkaPippa Laukka 

on liikuntalääketieteeseen erikoistunut huippulääkäri, joka on hoitanut uransa aikana yli 50 000 potilastapausta. Laukka on yksi Suomen kysytyimmistä joukkuelääkäreistä ja erittäin suosittu esiintyjä. Hänet tapaat mm. torstaisin MTV3:lla Olet mitä syöt -ohjelmassa. 

Lue: www.lumme-energia.fi/blogi/pippa-laukka
lisää Pipan kuulumisia ja ohjeet, miten pääset terveellisemmän elämän alkuun.