Energiaa - tietoa ja tarinoita energiasta
Tietoa ja tarinoita energiasta
Vapaalla 23.5.2018

Sähköautojen määrä kasvaa – myös sähköauton kotilataukseen tulossa uutta tekniikkaa

Sähköautoilun edulliset kustannukset kiinnostavat yhä useampaa kuluttajaa. Lumme Energia ennakoi suosion kasvua lisäämällä julkisia latauspisteitä ja kehittämällä taloyhtiöille sopivia ratkaisuja.

Sähköautoilun arkipäiväistyminen kiinnostaa yhä useampaa kuluttajaa. Sen on saanut huomata kouriintuntuvasti myös mikkeliläinen Reijo Björkman. Kun hän kaartaa autollaan Mikkelin toriparkkiin ja laittaa kulkupelinsä lataukseen Lumme Energian latauspisteeseen, ympärille ilmestyy usein yksi tai useampi utelias.

– Paljon on saanut vastailla kysymyksiin. Mutta se ei haittaa ollenkaan, Björkman hymyilee.

Björkmanin ohjastama auto on Volvo XC 90:n pistokehybridi eli autossa on ulkopuolelta ladattavilla akuilla toimiva sähkömoottori, mutta myös perinteinen bensiinimoottori. Auton mittariin on kertynyt parin vuoden aikana lähes 50 000 kilometriä ja kokemukset ovat olleet käytännössä vain myönteisiä. Björkman arvioi, että sähkömoottori kuljettaa kolmanneksen vuotuisista ajokilometreistä. Auton akuissa riittää virtaa enimmillään noin 40 kilometrin matkalle.

– Työmatkat ja kaupunkiajot menevät käytännössä kaikki sähköllä. Talvella akut eivät kylmänä lataudu ihan niin täyteen kuin kesällä, mutta ero ei ole iso.

Björkman lataa autoaan päivisin toriparkissa ja yöt kotona. Tavallisesta pistorasiasta lataaminen vie aikaa noin kahdeksan tuntia, julkisesta keskinopeasta latauspisteestä tunnista kolmeen tuntiin.

– Kun lataamiseen tottuu, se on hyvin pieni vaiva, Björkman sanoo.

Sähköauton lataus

Auto, joka kääntää katseet. Reijo Björkman sanoo olleensa aina kiinnostunut erikoisista autoista, joten pistokehybridi tuntui kiinnostavalta. Kokeneellekin autoharrastajalle sähköauto tarjoaa elämyksiä: Björkmanin Volvosta irtoaa enimmillään rapsakat 400 hevosvoimaa.Jakeluverkosto laajenee jatkuvasti

Vaikka sähköautoja on vielä lukumääräisesti vähän, on energiayhtiöiden oltava valppaana, sanoo Lumme Energian liiketoimintajohtaja Mika Ahola.

– Autoteollisuuden ilmoittama suunta on hyvin selkeä. Jakeluverkostoa on rakennettava jo nyt, vaikka käyttäjiä on toistaiseksi vähän.

Lumme Energialla on tällä hetkellä 12 kaikille avointa latauspistettä eri puolilla Etelä-Savoa ja uusia on jatkuvasti suunnitteilla. Ahola muistuttaa, että auton lataamiseen sopivia sähköpisteitä on Etelä-Savossa kokonaisuudessaan noin 100 000 eli kaikki sähköistetyt kotitaloudet.

Teknisesti haasteellisimpia ovat olleet taloyhtiöt, joissa sähkönkulutusta ei useinkaan voi seurata käyttäjäkohtaisesti. Perinteiset lämmitystolpat eivät myöskään sovi usein parhaalla mahdollisella tavalla sähköautojen lataamiseen. Aholan mukaan Lumme Energiassa kehitetään tähän parhaillaan ratkaisua.

– Tavoitteena on syksyyn mennessä tuoda markkinoille ratkaisu, jossa sähkönkäytön seuranta on läpinäkyvää ja kustannukset kohdistuvat oikein vain sähköä käyttävälle autoilijalle. Tällöin myös taloyhtiön muiden osakkaiden ja asukkaiden on helppo hyväksyä asia.

Uusiutuvalla energialla puhdasta autoilua

Sähköautoiluun kuluttajia kannustaa ainakin kaksi asiaa: autoilun edulliset kustannukset ja ympäristöystävällisyys. Sähköautojen hankintahinta on toistaiseksi selvästi korkeampi kuin vastaavien polttomoottoriautojen, mutta käyttökustannukset ovat huomattavasti edullisemmat.

Aholan mukaan Lumme Energian latauspisteiden kautta jaettava energia tuotetaan pelkästään uusiutuvilla polttoaineilla, joten se on saanut Suomen Luonnonsuojeluliiton Ekoenergia-sertifikaatin hiilidioksidin nollapäästöistä. Kovin pitkään ei mene siihenkään, että kiinteistöillä on omia aurinkosähköjärjestelmiä, joilla autoja voidaan ladata ja myydä ylimääräistä sähköä takaisin verkkoon, Ahola ennakoi.

– Teknisesti se on jo täysin mahdollista ja järjestelmiä on jo käytössäkin, mutta kuluttajien osalta uuden teknologian yleistyminen vie aikansa muun muassa kohtuullisen suurten investointitarpeiden vuoksi.

Aholan mukaan siirtymävaihe kestänee joitakin vuosia niin järjestelmien kuin autojenkin osalta. Samaa mieltä on Björkman.

– Harkitsin jo nyt täyssähköautoa, mutta toistaiseksi toimintasäde on useimmissa vielä sen verran lyhyt, että siitä voisi tulla ongelmia pidemmillä matkoilla. Nykyisen auton jälkeen kynnys on kuitenkin selvästi matalampi.

Näin vertailet autoilun kustannuksia

Hankintahinta. Täyssähkö- tai pistokehybridiauto on hankinta­hinnaltaan jonkin verran kalliimpi vastaavaan polttomoottorimalliin verrattuna. Kannattaa kuitenkin huomioida auton jälleenmyyntiarvo, joka voi olla täyssähkö- tai pistohybridiautossa jatkossa suhteessa parempi kuin polttomoottoriautossa.

Huolto- ja ylläpitokustannukset. Sähkömoottorissa on noin sata kertaa vähemmän liikkuvia osia kuin perinteisessä poltto­moottorissa, joten sen huoltotarve on selvästi vähäisempi. Täyssähköautossa ei esimerkiksi ole lainkaan vaihteistoa tai moottoriöljyjä. Isoin yksittäinen kuluerä on akusto. Akuille annetaan kuitenkin pitkä, usein vähintään 5–10 vuoden tai 150 000 kilometrin takuu. Akun uusiminen maksaa noin 5000–8  000 euroa. Huomioi, että pistokehybridissä on polttomoottori, joka edellyttää huoltamista.

Käyttökustannukset. Nyrkkisääntö on, että sähköauton kuluttama energia maksaa noin kaksi euroa sataa kilometriä kohden. Perinteisen bensiinikäyttöisen auton polttoainekustannukset ovat samalla matkalla noin 8–10 euroa.

Jätä kommentti tästä artikkelista

Kirjoittamasi kommentit ovat julkisia, julkaisemme kommentit tarkistuksen jälkeen. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Sähkösopimuksiin tai asiakkuuteesi liittyvissä asioissa ota yhteys asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@lumme-energia.fi

*
*

Lisää luettavaa

AUTS! Tukka pystyssä sähköstä – mistä apua hankaussähköön?

Ristipistoilla otetaan nyt kantaa itselle tärkeisiin asioihin – Minna Jaakola elää, hengittää ja puhuu omien käsitöidensä kautta

Ulkona liikkujan valaisinvalinnat – vinkkejä otsalamppujen ja taskuvalaisinten valintaan

ota kylmillään ollut mökki käyttöön maltilla

Ota kylmillään ollut kesämökki käyttöön maltilla – herättele sähkölaitteet ja tulisijat hitaasti

Jotta Saimaan järvilohi säilyisi – risteytyksillä turvataan uhanalaista lajia